Psykoterapeut Lina Harding

Hvorfor mindfulness?

Ved jævnlig brug af mindfulness er det dokumenteret, at du kan reducere stress, øge din opmærksomhed, få ro i både tanker og krop, øge din medfølelse, både over for dig selv og for andre, og det kan tilmed give dig et bedre helbred.


Ved at indføre mindfulness i din hverdag kan du hjælpe dig selv til at reagere mere hensigtsmæssigt på de udfordringer, der opstår i dit liv. Og det kan gøre at du bliver bevidst om dine egne mønstre, og dermed give dig et bedre udgangspunkt at gøre noget andet fra.


Føler du dig stresset og udbrændt er det et rigtig godt sted at starte for at komme tilbage til normalen. Eller måske skabe en ny normal.

Hvad er mindfulness?


Mindfulness handler om at være bevidst til stede i det du gør.Det er et effektivt værktøj til at slå automatpiloten fra og i stedet være bevidst opmærksom.


Med jævnlig brug af mindfulness kan du træne det at være opmærksom på det, der sker inden i dig – både dine tanker, dine følelser og alt det du mærker fysisk. På den måde øger du din evne til at koncentrere dig, bevare roen og skabe overblik. Og du kan langsomt få bugt med din stress.


Hvordan gør man så?


Du kan træne mindfulness på rigtig mange forskellige måder. Så snart du bevidst retter din opmærksomhed på det der er i nuet, så er du allerede i gang. Du observere altså dine tanker, følelser og fysiske fornemmelser ved at rette din opmærksomhed på disse. Den klassiske måde at gøre det på er gennem meditation.


Men mindfulness er meget mere end meditation i den klassiske forstand. Det er en måde at være i livet på. Mindfulness kan du tage med dig ind i dine hverdagsgøremål; f.eks. når du vasker op, går tur med hunden, lægger tøj sammen, klipper hæk osv.

Eksempler på øvelser...

Daglige gøremål


  • Start med at rette opmærksomheden mod det du gør
  • Hvad kan du se? Farver, nuancer, former?
  • Hvad kan du mærke? Temperatur, teksturer?
  • Hvad kan du dufte?
  • Og hvilke lyde er der?

Gående meditation


  • Start med at rette opmærksomheden mod dine fødder.
  • Begynd så at bevæge dig langsomt fremad
  • Mærk dine fødder imens du går
  • Mærk underlaget under dig
  • Bevar fokus på dine fødder under hele turen.
  • Hvis du oplever dit fokus fra fødderne forsvinder, så bring det venligt tilbage.
  • Når du når til vejs ende, så luk øjnene et øjeblik og fornem hele din krop inden du afslutter øvelsen.