Psykoterapeut Lina Harding

Stress


Vi kender det alle sammen i større eller mindre grad. Det at blive overmandet af stress. Men hvad er det egentlig der sker med os mennesker, når vi bliver fanget i stressens vold? Stress er ikke en sygdom, selvom det godt kan føles sådan. Men det er derimod en belastning af det menneskelige system. Belastningen opstår, når der ikke er balance imellem de oplevede krav og så de ressourcer, som den enkelte har at råde over.    

Overlevelse...


Kortvarig stress er en gavnlig overlevelsesmekanisme, som vi (tro det eller lad være) skal være rigtig glade for at vi har. Og det kan virke som en rigtig provokerende udtalelse, hvis du rent faktisk sidder og brænder sammen med stress lige nu.


Men den kortvarige stress reder os fra livstruende situationer, og kan mobilisere vores energi på sekunder, så vi kan springe væk, hvis vi for eksempel er ved at blive kørt ned. Eller vi kan sænke vores åndedræt og blive fuldstændig musestille, hvis vi er ved at blive opdaget af en sabeltiger på savannen. Dem er der ikke så mange af. Men tro mig, du ville elske mekanismen, hvis du stod der.

Når stress bliver dårligt...


Langvarig stress er af en mere alvorlig karakter, og det er som regel først, når den er blevet rigtig slem, at vi mærker den som et problem. Den kommer snigende, og mange vælger endda at ignorere de tydeligste tegn, da der ofte ikke er overskud til at håndtere dem, når bolden først ruller.


Stress kan udmønte sig både psykisk og fysisk, og det er ikke unormalt at føle, at man er ved at blive alvorligt syg. Men det er din kropog psyke, der forsøgerat fortælle dig, at du skal sætte farten ned. Når det sker, er det vigtigt at lytte efter.

Fysiske tegn på stress

 

  • Hovedpine
  • Hjertebanken
  • Svedeture
  • Nedsat immunforsvar – hyppige infektioner
  • Appetitløshed
  • Svimmelhed
  • Diarré
  • Rysten på hænderne
  • Nedsat lyst til sex

 


Psykiske tegn på stress

 

  • Træthed og søvnproblemer
  • Hukommelsesbesvær
  • Ulyst
  • Anspændthed
  • Koncentrationsbesvær
  • Utålmodighed
  • Angst for almindelige problemer – en uforklarlig angst
  • Depression

Hvad kan du gøre?


Der er forskellige ting du kan gøre for at få styr på dit nervesystem efter en længerevarende omgang stress. Det vigtigste er, at du finder en måde, som også passer ind i din hverdag. Dog ikke sagt, at du kan fortsætte som har gjort indtil nu. Der er en årsag til, at du har fået stress. Og noget må ændres for at du kan komme godt videre.